02 dec. 2019

Gall & Gall helpen met IT-oplossing voor B2B-bestelproces

Met de feestdagen op komst, is de vraag naar kwalitatieve drank van een ervaren slijter groeiende. Niet alleen de vraag van consumenten groeit, maar ook de business to business-kanalen vinden met de feestdagen gretiger aftrek. Denk bijvoorbeeld aan kerstpakketten, relatiegeschenken of nieuwjaarsborrels. Online verkoop is daar anno 2020 een essentieel onderdeel van, dus hielpen we onze klant Gall & Gall onlangs met een IT-oplossing op maat voor het B2B-bestelproces en de logistieke afhandeling daarvan. Progress-consultant Roel legt uit hoe we hielpen.
door: Roel Lakenvelt
Roel is één van onze ervaren Progress-experts
Generic placeholder image

Sinds 2014 biedt Gall & Gall de mogelijkheid om drank online te bestellen. Dat kan via de eigen webshop en sinds vorig jaar is ook Bol.com als verkoopkanaal toegevoegd. Tot voor kort waren de online-verkopen vooral gericht op business to consumer (B2C), met een heel breed assortiment en grote aantallen orders met gemiddeld een relatief klein aantal artikelen per order.

 

In een speciale versie van de website was het al mogelijk om business to business (B2B) drank te bestellen bij Gall & Gall, maar de logistieke afhandeling achter de schermen verliep gelijk aan B2C. Gall & Gall is al jaren een vaste klant van Flusso en vroeg ons een IT-oplossing op maat te ontwikkelen die past in een B2B-bestelproces en de huidige Progress-omgeving. De afgelopen maanden hebben we samengewerkt aan een volledig B2B-verkoopkanaal, gericht op een kleiner assortiment en veel grotere volumes per bestelling.

 

"Het B2C proces gebruiken voor B2B is zeer inefficiënt en daaruit ontstond de gerichte vraag dit business-proces te vertalen naar een IT-oplossing op maat in de huidige Progress-omgeving"

Roel over de situatie bij Gall & Gall

 

Progress-consultant Roel over de oplossing: “Bij B2C wordt elke afzonderlijke order gepickt via een route door het distributiecentrum van Gall (DC). De e-commerce voorraad per artikel is relatief klein, er kan maximaal een paar weken vooruit worden besteld en verreweg de meeste orders zijn voor levering op de volgende dag. B2B-bestellingen zijn veel vaker bulkleveringen. Het orderpick proces is geen route door het DC, maar de artikelen staan al in bulk bij de paktafel. Daardoor is orderpicken, controleren en inpakken veel meer een routine handeling van steeds opnieuw hetzelfde artikel. Ook kunnen B2B-orders veel verder vooruit worden besteld. Denk bijvoorbeeld aan leveringen met Kerst, die al in de zomer worden besteld. Dit vergt een heel ander logistiek proces en een heel andere voorraad afhandeling dan bij B2C. Het B2C proces gebruiken voor B2B is zeer inefficiënt en daaruit ontstond de gerichte vraag dit business-proces te vertalen naar een IT-oplossing op maat in de huidige Progress-omgeving.

Flusso heeft meegedacht en gewerkt bij het ontwerpen van en bouwen aan de nieuwe IT-oplossing in de logistieke processen die hiervoor nodig zijn, binnen de huidige Progress-omgeving. Zo helpen we Gall & Gall met business-logica en -processen vertalen naar maatwerk IT-oplossingen. De B2B-website sinds kort online te vinden op: relatiegeschenken.gall.nl.

 

Meer weten over Progress?

Vertel me hoe we kunnen helpen met Progress-oplossingen of expertise. Wil je een simpele vraag stellen of een vrijblijvend advies? We maken graag kennis met je. 

bel met mij bel met +31 (0)33 - 4347680
door: Roel Lakenvelt
Roel is één van onze ervaren Progress-experts
Generic placeholder image
Vereist
Vereist
Vereist