Apps ontwikkelen – Alpe d’HuZes

finish
Een kijkje achter de schermen bij de ontwikkeling van de Alpe d’HuZes App

Afgelopen twee jaar heeft Flusso de Alpe d’HuZes app verzorgd. Een handige informatieve app voor deelnemers, thuisblijvers en de meegereisde steuntroepen. In dit artikel zullen wij u een kijkje geven achter de schermen bij de ontwikkeling van de app.

 

Het begin

Wij vinden het belangrijk om een steentje bij te dragen aan de maatschappij en zo ook aan de strijd tegen kanker. Daarom doet Flusso sinds 2011 met een team mee aan Alpe d’HuZes. Bert Tukkers (mede-eigenaar Flusso) is sinds 2013 betrokken bij de organisatie van het evenement. Via dat kanaal kwam ook de app ter sprake. Het was de vraag of het opnieuw ging lukken om de app klaar te maken voor 2013. De informatie moest bijgewerkt, nieuwe deelnemers toegevoegd en hij moest klaar worden gemaakt voor de nieuwste versies van iOS en Android. Daar wilden wij als IT-bedrijf graag ons steentje aan bijdragen. Na een inschatting van de hoeveelheid werk werd duidelijk dat het in een paar weken tijd een pittige klus zou worden, maar dat het haalbaar was. Tot in de late avonduren werd er keihard gewerkt om de app op tijd klaar te krijgen. En dat lukte net op tijd. Een mooie prestatie!

 

Een geheel nieuwe app

Het bijwerken van de app van 2013 was veel werk. Daarom werd er besloten een nieuwe app te maken. In januari 2014 werd er een groepje gevormd dat zich bezig hield met de ontwikkeling van deze nieuwe app. Dit maal een app die zijn gegevens haalt van onder andere de website. Zo blijft deze altijd up-to-date. In tegenstelling tot de oude app, waarbij de informatie statisch (ingebakken) in de app zat, wat ook lastiger onderhoudbaar is. Daarnaast werden er nog een aantal andere doelen gesteld. De look and feel moest beter. Daarbij werd gekozen om deze te laten aansluiten bij de nieuwe website. Ook zou de nieuwe app worden gebouwd voor alle platformen, om zo een nog groter publiek te bereiken.

Een leuk detail is dat Flusso vijf procent van de werktijd beschikbaar stelt voor eigen ontwikkeling (Research & Development). Uren die werden gebruikt om met de nieuwste technieken de app te bouwen. Daarnaast is er veel eigen tijd van personeel in gestoken. Een bijzondere manier van sponsoring.

 

Techniek

Er werd gekozen voor AngularJS met een PhoneGap en Cordova schil daar omheen. Deze hybride techniek zorgt ervoor dat de app gemakkelijk kan worden uitgerold naar meerdere platformen (Android, iOS en Windows Mobile). Daarnaast is de app met deze technieken altijd up-to-date. Bij het opstarten worden namelijk automatisch de nieuwste gegevens gedownload. De gegevens worden opgeslagen in het geheugen van de app, zodat hij ook offline blijft werken. Tijdens de ontwikkeling werd samengewerkt met eFocus (ontwerp website) en Four Digits (techniek website).

 

De koersdag

Uiteraard is er veel getest voordat de app in de store werd gezet, maar het blijft toch altijd spannend. Ineens gaan er duizenden mensen gebruik maken van de app, wat moeilijk te testen is. Helaas ging er iets mis met de doorkomsttijden. De startmat lag op een andere plek dan vorig jaar (kleine parcourswijziging) en te dicht bij de deelnemers die zich klaarmaakten voor een nieuwe start. Hierdoor  kwamen er veel te veel tijden door en raakte het systeem (waar ook de app zijn tijden van krijgt) overbelast. Er is direct met man en macht gewerkt aan een oplossing. Tegen de middag was het probleem verholpen en kon iedereen weer genieten van de doorkomsttijden.

 

In 2015 doen we er een schepje bovenop

De app van 2014 is iets om erg trots op te zijn. Er is in de tijd die beschikbaar was een mooi resultaat neergezet. Toch kom je tijdens de ontwikkeling en na het evenement dingen tegen die je nog beter of uitgebreider zou willen aanpakken. Zo is er nu al een lijst met wensen voor 2015 opgesteld:

-       Mogelijkheid om push-berichten te sturen, zodat bijvoorbeeld bij het wegvallen van doorkomsttijden een bericht kan worden gestuurd naar alle deelnemers die internetverbinding hebben met hun app.

-       Functie om bijvoorbeeld doorkomsttijden gemakkelijk te delen via social media (al veel aangevraagd door mensen, waarvoor dank!)

-       Een eigen cache-systeem waar de app zijn gegevens vandaan haalt. Op dit moment wordt er gebruik gemaakt van allerlei verschillende bronnen, waardoor het lastiger is om problemen op te lossen als er iets fout gaat.

-       Grafische verbeteringen in de app, bijvoorbeeld een nog mooiere weergave van hoe ver iemand is met een beklimming.

-       Navigatie in de app verder verbeteren, zodat deze nog intuïtiever werkt

-       Rechtstreekse toegang tot bijvoorbeeld de tijden van MySports, zodat deze verbinding nog beter en stabieler is.

 

Voldaan

Het team is enorm trots op de app die is neergezet. De app is binnen een week tijd maar liefst 26.000 keer gedownload! Er kwamen veel positieve reacties van de mensen. Bij veel van onze mensen klopt een Alpe d’HuZes hart en het is mooi om te zien hoe men vanuit hun vakgebied kan bijdragen aan zo’n mooi initiatief. Daarnaast is het geweldig om te zien hoeveel werk je kunt verzetten als je met zijn allen je schouder er onder zet.

 

Feedback

Wij horen graag wat u van de app vond en wat u graag verbeterd zou zien in de app van 2015 (10e keer Alpe d’HuZes!). Voor suggesties kunt u gebruik maken van ons contactformulier. Zo kunnen we er samen nog een betere app van maken. Tot volgend jaar!

apps