Maatwerk applicaties – Marqt

marqt

Marqt ontdekte dat zijn nieuwe businessmodel niet goed met bestaande bedrijfsapplicaties kon worden ondersteund. Er zou veel aanvullend maatwerk nodig zijn. In plaats daarvan besloot het bedrijf maatwerk applicaties te ontwikkelen. Helemaal op maat.

“Nu dat er eenmaal is, kunnen we versneld doorgroeien.” Laat leveranciers niet alleen op bezoek komen, maar ga ook bij hen op bezoek. Zo kun je het bedrijf waar je zaken mee gaat doen in een vroeg stadium beter leren kennen en ontdekken of er een goede ‘DNA-match’ is.

  • Doel: Bouw van een vernieuwend systeem om winkelprocessen te ondersteunen, efficiency te verbeteren en uitrol van de keten te versnellen
  • Technologie: maatwerkoplossing met open source componenten
  • Kritische aspecten: scope van het project was in het begin moeilijk af te bakenen
  • ROI: besparing 3 tot 4 FTE op jaarbasis met investering van 110.000 euro initieel plus circa 20.000 per jaar aan verdere ontwikkeling

Marqt is een winkelketen in opbouw. Het draait allemaal om goed voedsel. Dat wil zeggen voedsel zonder allerlei toevoegingen en niet in massaproductie verwerkt, maar direct afgenomen van herkenbare leveranciers, liefst zo dicht mogelijk uit de omgeving van de winkel. “Dat scheelt onnodige voedselkilometers,” vertelt Ivo de Vries, die verantwoordelijk is voor de IT en het procesmanagement bij Marqt. “Veel van ons assortiment is gecertificeerd als biologisch voedsel, maar niet alles. Dat komt omdat kleine producenten, die vaak heel goed voedsel produceren, terugdeinzen voor het tijdrovende en dure certificeringstraject. Dat zegt niks over de kwaliteit die zij leveren.”

Ook de omgang met de toeleveranciers is bij Marqt op een idealistische leest geschoeid. Transparantie is de kern van het beleid. Zo worden de locale producten bijvoorbeeld direct afgerekend. Niet na 30 of 60 dagen, zoals in andere bedrijven, maar direct bij de verkoop in de winkels. Marqt noemt zijn toeleveranciers dan ook zijn partners. Een mooi voorbeeld van deze idealistische leest is ook de afvoer van afvalproducten over de grachten van Amsterdam

Aanleiding

Februari 2008 ging de eerste winkel in Amsterdam van start. Alles werd toen nog met Excelsheets gedaan. Dat wil zeggen alle datagerelateerde zaken, zoals het assortimentsbeheer, de prijzen, barcodeomschrijvingen en promotieacties. “Dat was niet te doen,” licht De Vries toe. “We zagen al snel dat we een webportal moesten hebben, gekoppeld aan een soort ERP-systeem. Toen we eens goed rond gingen kijken, bleek dat de bestaande kassasoftware daarvoor te beperkt was en een ERP-systeem te complex en te duur. Bovendien zou ook zo’n ERP-systeem nog niet direct gepast hebben. Ook dan zou veel aanvullend maatwerk nodig zijn geweest om het Marqt-businessmodel optimaal te ondersteunen. Daarom hebben we besloten om het van de grond af aan met maatwerk op te lossen.”

Via via was De Vries in contact gekomen met IT-dienstverlener Flusso en er was direct een prettige chemie, vertelt hij. “Het probleem was dat we in het begin de scope van het project niet goed konden dichttimmeren. Daar word je als opdrachtgever behoorlijk nerveus van. Maar de mensen van Flusso hebben ons gerustgesteld. Ze kwamen wekelijks over de vloer en hebben het project opgeleverd binnen de afgesproken tijd en binnen het budget.”

Platform

De webportal is gebouwd in een Java-omgeving met open source componenten, zoals een MySQL-database, een Jboss library en een Apache-server die op Linux draait.

In februari 2009 werd de eerste release opgeleverd van de maatwerk applicaties wat Marqt Central is gaan heten. In deze release was het assortimentsbeheer opgenomen, naast workflow- en rapportage-voorzieningen. Begin 2010 is daar een live koppeling met de kassasoftware van Centric aan toegevoegd. De partners kunnen daardoor direct wijzigingen aanbrengen in de dagprijzen. Ook krijgen ze door deze live koppeling dagelijkse rapportages over de omzet van hun producten. En sindsdien wordt er nog steeds doorontwikkeld, licht De Vries verder toe. “Zo hebben we onlangs de mogelijkheid gerealiseerd om uitgebreide productinformatie en trainingsinformatie toe te voegen. En we hebben een aantal processtappen versimpeld voor het geval we nieuwe winkels willen toevoegen. Vroeger gebeurde dat één voor één. Nu kunnen we blokken van winkels toevoegen.”

Daarmee is de weg vrijgemaakt voor een versnelde groei. Marqt heeft inmiddels drie winkels. Twee in Amsterdam en één in Haarlem. Het is de bedoeling dat dit aantal eind volgend jaar naar acht of negen gaat. “Marqt Central is uitgegroeid tot het hart van ons bedrijf,” besluit De Vries. “We hebben nu dertig mensen op kantoor en nog eens zo’n 180 merendeels parttimers, die in de winkels werken. Als we Marqt Central niet hadden gebouwd en op de oude manier waren voortgegaan zouden we nu zeker drie of vier administratieve medewerkers meer nodig hebben gehad.“ In oktober 2013 werd Marqt Overtoom en daarmee de negende winkel geopend, nummer tien staat al in de startblokken en zal openen aan het Olympiaplein. Er wordt nu hard gewerkt aan plannen voor als Marqt meer dan 25 winkels heeft.

3 tips van Ivo de Vries

  1. Laat leveranciers niet alleen op bezoek komen, maar ga ook bij hen op bezoek. Zo kun je het bedrijf waar je zaken mee gaat doen in een vroeg stadium beter leren kennen en ontdekken of er een goede ‘DNA-match’ is.
  2. Zorg dat je de voortgang van het project goed volgt door duidelijk afgebakende tussenopleveringen en dat je – zodra iets uit de pas loopt – daar direct op reageert.
  3. Neem de tijd om echt serieus te testen en zorg dat je ook de gebruikerservaring uitvoerig test.

 

Maatwerk

Similar Works